ظرفیت حمل بار در بازار نقدی حملونقل: یک چارچوب برای ارائه دهنده شخص ثالث
به علت عدم قطعیت در زنجیره تأمین و شبکههای حملونقل به دلیل کاهش مقدار تقاضا، برخی اوقات برای مباشرین حملونقل ضروری است که مقداری ظرفیت برای حملونقل در بازار نقدی حملونقل تدارک ببینند. بازار نقدی حملونقل مکانیسمی است که در آن تقاضاهای نشدنی و فوری، قابل انجام هستند. در این حالت محمولههای حملونقل بر اساس مقدار بار در یک زمان به مزایده گذاشته میشوند. به دلیل کمبود شدید در ظرفیت بازار نقدی و همچنین به دلیل فرار بودن میزان قیمت، مباشرین حملونقل باید بهصورت فعالانهای در جستجوی ظرفیت حملونقل باشند. در این حالت، اکثراً آنها به شخص ثالث تبدیل میشوند. در این مقاله، کارگزاران شخص ثالث که در بازار نقدی کار میکنند در نظر گرفته میشوند. از طرف مباشرین حملونقل، این کارگزاران مسئولیت حملونقل و تأمین ظرفیت امن برای آنها را بر عهده دارند. در این مقاله یک چارچوب ادراکی مبتنی بر رفتار پیشنهاد شده است که از دادههای کارگزار 3PL برای بهبود جستجوی ظرفیت در بازار نقدی استفاده میکند. این روش بهصورت چشمگیری کارایی فرآیند جستجو را از طریق ترکیب دادههای کارگزاران و محاسبه توانایی حاملها، استفاده از اطلاعات اولیه برای محاسبه قیمت احتمالی برای انجام خدمات و توانایی برای پذیرش بارهای چندگانه بهطور همزمان افزایش میدهد. این مؤلفهها در یک چارچوب ترکیب شده و کارگزاران را قادر به اولویتبندی بهتر حاملها میکنند و در نتیجه میتوانند عواید را افزایش داده و هزینه حملونقل و تلاش برای جستجوی پیشنهادات را کاهش دهند.
Sourcing truckload capacity in the transportation spot market A framework for third party providers
Transportation Research Part A: Policy and Practice Volume 102, August 2017, Pages 261-273
Due to uncertainty in supply chains and carrier networks stretched thin by demand, it is sometimes necessary for shippers to procure capacity for shipments on the transportation spot market. The transportation spot market is a mechanism by which unfulfilled and urgent demand is satisfied. Shipments are tendered one at a time on a load-by-load basis. Because of the often severe shortage of spot market capacity and its relatively high and volatile prices, shippers must actively as opposed to passively seek carrier capacity. Often, they turn to third parties. This research considers third party brokers (3PL, or non-asset carriers) operating in the spot market. On behalf of shippers, these brokers take responsibility for shipments and secure capacity for them. The paper proposes a behaviourallybased conceptual framework that uses 3PL broker data to improve the search for capacity on the spot market. It seeks to improve the effectiveness of the search process by combining (1) broker data on the availability of carrier capacity, (2) a priori information on a particular carrier’s likely response to various prices to service a load (the reservation price), and (3) the ability to source multiple loads simultaneously (bundling). These components are incorporated into a framework that enables brokers to better prioritize the carriers they contact, thereby improving outcomes in terms of lower carrier costs and reduced search effort.