فاکتورهای ارزیابی عملکرد برای یک 3PL در زنجیره ارزش
استمرار تجارت برای شرکتهای لجستیک در قرن 20 ام به صورت چشمگیری وابسته به عملکرد زنجیره ارزش است. ازآنجاییکه بخش سرویسهای برونسپاری شده به شرکتهای لجستیک شخص ثالث افزایش یافته است، ازاینرو نیازمند استراتژیهایی برای این شرکتها بهمنظور بهبود عملکرد آنها هستیم. در این مقاله، از یک چارچوب تحلیلی برای ارزیابی فاکتورهای کارایی شرکتهای 3PL استفاده میشود. ادغام فاکتورها، اهداف استراتژیک و عملیاتی در این چارچوب مبتنی بر 4 سطح مختلف ارزیابی میشوند که شامل اهداف کارایی، فعالیتهای برنامهریزی، فعالیتهای لجستیک و ویژگیهای کارایی عملیاتی لجستیک هستند. در این مقاله پردازش شبکه تحلیلی برای تعیین ویژگیهای کارایی مؤثر استفاده شدهاند. این چارچوب در دو شرکت لجستیک بزرگ فعال در جنوب شرقی اروپا، موردبررسی قرار گرفته است. چارچوب پیشنهادی در بخش لجستیک برای نشان دادن تغییر پارادایم در اندازهگیری عملکرد نیز استفاده شده است.
Assessing performance factors for a3PL in a value chain
International Journal of Production Economics, Elsevier, vol. 131(2), pages 441-452, June
Business continuity of the logistics companies in the twenty first century highly depends on the value chain performance. As the variety of services outsourced to third party logistics (3PL) companies increase, success strategies for these companies are to be revised. This study explores and illustrates an analytical framework to assess the performance factors for 3PL companies through a managerial view. The factors integrating the strategical and operational targets are evaluated within a framework based on four levels; performance targets, planning activities, logistics operations, and performance attributes of logistics operations. The analytic network process is used to determine the most effective performance attributes. The framework is applied and studied in two major logistics companies active in the South East Europe. The proposed framework will contribute to the logistics sector by demonstrating the paradigm shift in performance measurement.