چالش هوش تجاری سیار
در حالیکه ایجاد، تولید، ذخیره سازی و دسترس پذیری داده ها افزایش یافته است، توانایی افراد برای درک کامل این داده ها کاهش یافته است. به این علت است که اکثر شرکت ها هنگام تلاش برای ادغام داده های تصمیم گیری بدست آمده از منابع متعدد با مشکلات زیادی مواجه می شوند. در اینجاست که پیدایش هوش تجاری (BI) مطرح می شود. گرچه از نظر مفهومی نسبتا جدید است، با این حال، امروزه BI با توجه به تکنولوژی های جدیدی که قدرت استخراج دانش نهفته در محیط تجاری را فراهم می سازند، به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است. اما فراتر از فناوری، این پیشرفت در توسعه های BI به دلیل گستره کاربردی در حال رشدش مشاهده می شود. چنین توسعه، BI سیار است که با تکیه تجارت های امروزی به اینترنت و فناوری های سیار برای فعالیت های روزانه، اهمیت روزافزونی یافته است. در واقع، توسعه عظیم در تجارت سیار می تواند یک مزیت واقعی به شمار آید، زمانیکه به درستی توسط راه حل های BI و انبار داده ها با فراهم سازی پشتیبانی از گزارش ها و آنالیزها هدایت شود.
کلمات کلیدی: هوش تجاری، تجارت سیار، هوش تجاری سیار، محدودیت ها، روندها
The Mobile Business Intelligence Challenge
Economy Informatics, vol. 10, no. 1/2010
While data creation, production, storage and availability have increased, everyone's ability to make sense out of that data has obviously decreased. That is why many enterprises are dealing with many difficulties when trying to consolidate decision-making data from multiple sources. That explains the born of Business Intelligence (BI). Although relatively new as concept, nowadays BI has got a great advance mainly because of the latest technologies which offer the power to pull-out the specific knowledge hide into the business environment. But beyond technology this advance resides in BI extensions due to its growing usage area. Such an extension is the Mobile BI that becomes more and more important as today businesses are often relying on Internet and mobile technologies for daily operations and not only. In fact, the boom in mobile business may be a real advantage when properly transmitted and absorbed by data warehousing and BI solutions that provide at least report and analyze support.
Keywords: Business Intelligence, Mobile Business, Mobile Business Intelligence, Limitations, Trends