لجستیک زمانی بین تأمین کنندگان قطعات و اسمبلرهای ماشین در ژاپن
این مقاله تلاش میکند که ساختار لجستیک مبتنی بر زمان را برای توزیع قطعات خودرو در ژاپن بررسی کند. طیف متنوعی از نظرات در مورد ساختار مبتنی بر زمان در جغرافیای اقتصادی غرب ارائه شده است: استفاده از این روش میتواند بهصورت چشمگیری صنعت توزیع خودرو در ژاپن را متمرکز نماید. در این مقاله عواملی که منجر به تمرکز و پراکندی صنعت توزیع قطعات خودرو میشوند نیز معرفی میشوند. در این مقاله نمونههایی از تولیدکنندگان قطعات خودرو که موردبررسی قرار گرفتهاند بهدقت بررسی شدهاند و این بررسی بهخوبی قادر به روشنسازی تواناییهای موسسههای خودرویی ژاپن است. نویسندگان این واقعیت را روشن میکنند که برای خودکارسازی توزیع از محل تولید، باید ارائه دهندههای خدمات 3PL در نزدیکی محل تولید باشند. این تجزیهوتحلیل بینشهای جدیدی را به وجود میآورند. البته تجمع تولیدکنندهها در شهر توکیو فارغ از این دیدگاه است. در عوض تأمینکنندهها تمایل دارند که در سطح وسعی پراکنده شوند. باید توجه داشت که در تحویل به کارگاههای مونتاژ ماشین، حاملان 3pl وظیفه مهمی در انجام تحویلهای مکرر انجام میدهند.
کلمات کلیدی: مبتنی بر زمان، تهیه کننده قطعات خودرو، موقعیت دور از مونتاژکننده های ماشین، تحویل بموقع و متناوب، فراهم کننده های لجستیک شخص ثالث، کراس داکینگ، ژاپن
The logistics of Just-in-Time between parts suppliers and car assemblers in Japan
Journal of Transport Geography Volume 16, Issue 3, May 2008, Pages 155-173
This study is an attempt to elucidate the spatial structure of ‘‘Just-in-Time’’ (JIT)-based logistics for the distribution of automotive parts in Japan. A diverse range of opinions on spatial structure have been presented in economic geography in the West: namely the ways in which implementing JIT causes the locations of parts suppliers to become concentrated or dispersed; and the things which can be considered as contributing factors in such concentrations or dispersals. In response to this, the authors of this paper decided to carefully clarify the reality of such logistics in Japan by considering case examples of certain automotive parts suppliers which have implemented JIT from early on despite being located far from their respective car assembly plants. The authors will also shed light on the fact that, in order to accommodate distribution from remote locations, cross-docks operated by third-party logistics providers (3PL) are located near car assembly plants, and will seek to further clarify the functions of these cross-docks. This analysis has also enabled new insights to be gained: concentrations of suppliers such as in Toyota City are exceptions to the norm, and that instead suppliers tend to be dispersed over a wide area in Japan; even in JIT-based logistics, economies of scale are being pursued and inventories are being stored; and in deliveries to car assembly plants 3PL cross-docks are performing an important function in making small-lot, high-frequency deliveries.
Keywords: Just-in-Time; Automotive parts supplier; Distant location from car assemblers; Punctual and frequent delivery; Third-party logistics providers; Cross-dock; Japan